اهميت نقاشي در زندگي كودكان

تربيت كودكاني كه جهان را زيباتر كنند

اهميت نقاشي در زندگي كودكان

اهميت نقاشي در زندگي كودكان

چه چيزهايي كودكان از طريق فعاليت هاي نقاشي و فعاليت هاي بصري مناسب براي ارائه به كودكان خردسال ياد مي گيرند؟ آيا تا به حال ديده‌ايد كه كودكي با هر دو دست، رنگ انگشت سرد را روي يك صفحه كاغذ صاف كرده و نوك انگشتانش را از ميان رنگ مي‌كشد تا قيچي كند؟ يا مشاهده كرديد كه كودكي با مداد رنگي در مارپيچ هاي فراوان رنگ آميزي مي كند؟ اگر بله، پس تمركز روي صورت اين كودكان و بيان شادي ‌بخش هنر را مشاهده كرده‌ايد. شما شاهد هنر خلاقانه اي در جريان بوده ايد!

نقاشي در آموزش و مراقبت اوليه بخشي از چشم انداز طبيعي آن است. ما مي‌توانيم سه ‌پايه را ببينيم كه با مجموعه‌اي از رنگ‌هاي زنده كه منتظر كاوش هستند پر شده است. واقعاً نقاشي با كودكان خردسال چه چيزي را ارائه مي دهد؟ آيا آنها خيلي جوان هستند؟ چه چيزي نياز داريم؟

تاثير فعاليت مهد كودك بر جذب كودكان به نقاشي

اكثر مهد كودك ها و پيش دبستاني هاي كشور هيچ برنامه رسمي آموزشي نقاشي يا دستورالعملي در مورد چگونگي نقاشي كشيدن، ندارد. اينجا است كه معلمين و مربيان نقش مهمي در حمايت از تجربه كودكان در نقاشي ايفا مي كنند.

معلمان با بالاترين كيفيت ابزارها و مواد را در اختيار كودكان قرار مي دهند، محيطي را به طور متفكرانه ايجاد مي كنند كه در آن كودكان براي كاوش و آزمايش احساس امنيت كنند، و هر روز زمان بي وقفه زيادي را براي كودكان فراهم مي كنند تا مهارت هاي ن نقاشي را تمرين كنند و از طريق تجربيات مكرر تسلط پيدا كنند. معلمين و مربيان علاقه واقعي و عميقي را به كار كودكان ابراز مي كنند. زماني را به مشاهده كودكان در حين نقاشي مي گذرانند، براي گسترش تفكر كودكان سؤالات باز مي پرسند و در مورد تكنيك هايي كه كودكان استفاده مي كنند نظر مي دهند. معلمان از كودكان دعوت مي كنند تا در مورد كار خود تأمل كنند، واژگان هنر را الگوبرداري مي كنند تا به كودكان كمك كنند تا آگاهي زيبايي شناختي خود را توسعه دهند، از قضاوت كردن خودداري كنند و براي همه تلاش ها ارزش قائل شوند.

چرا نقاشي اينقدر ارزشمند است؟

مراقبان ممكن است براي پر كردن بخشي از برنامه يك تجربه نقاشي را برنامه ريزي كنند، اما چيزي كه بيشتر مربيان كشف مي كنند اين است كه نقاشي بسيار بيشتر از يك فعاليت ساده است. نقاشي راهي براي كودكان براي انجام بسياري از كارهاي مهم است: انتقال ايده‌ها، ابراز احساسات، استفاده از حواس خود، كشف رنگ، كشف فرآيند و نتايج، و خلق آثار و تجربيات زيبايي‌شناختي.

همانطور كه كودكان رشد و پرورش مي بايند و مهارت هاي آنها توسعه پيدا مي كنند، نقاشي ممكن است با روش هاي ديگري براي انتقال افكار، احساس و تصور آنها جايگزين شود. اگرچه اهميت كشيدن نقاشي به عنوان وسيله اي براي ابراز وجود كودك زودگذر است، اميدواريم اين تجربيات اوليه و همه جانبه با رنگ هميشه به آنها يادآوري كند كه ايده هاي آنها منحصر به فرد است و آنچه كه آنها براي گفتن دارند ارزش به اشتراك گذاشتن را دارد.

نقاشی رنگی کودکانه، یکی از فعالیت‌های هنری مهم است که به کودکان این امکان را می‌دهد تا خلاقیت و ابتکار خود را در زمینه هنری به نمایش بگذارند. این فرآیند هنری، به کودکان فرصت می‌دهد تا با استفاده از رنگ‌ها و خطوط، احساسات و تصاویر خاص خود را بازنمایی کنند. از طریق نقاشی رنگی، کودکان قادر به بیان افکار و احساسات خود به یک شیوه غیرکلامی می‌شوند و این امر به توسعه مهارت‌های زبانی و ارتباطات اجتماعی آن‌ها کمک می‌کند.

 

همچنین، نقاشی رنگی برای کودکان یک فرایند آموزشی است که توانایی تمرکز و توجه آن‌ها را ارتقاء می‌دهد. هنگامی که کودکان به ترتیب رنگ‌ها، انتخاب شکل‌ها و آزادانه بروز خلاقیت در آثار خود مشغول می‌شوند، این فعالیت به توانایی‌های حرکتی دستی آن‌ها نیز افزوده می‌شود. به این ترتیب، نقاشی رنگی نه تنها یک فعالیت هنری خوشایند برای کودکان است بلکه به توسعه مهارات فردی آن‌ها در زمینه‌های هنری، حسی، و حتی تحلیلی کمک می‌کند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.